Guus en Marja de Bruyn zijn de eigenaren van Café Pension Restaurant “De Gouden Leeuw“ Ze begonnen dit avontuur op 1 september 1995. Guus werkte nog negen maanden voor vier dagen in de week bij Avento Caravanbouw. ‘s Morgens vroeg de pensiongasten wekken en voorzien van ontbijt daarna naar zijn werk. Marja nam de avondsluiting op zich. Na die negen maanden zijn ze samen volledig in het bedrijf gestapt.
“De Gouden Leeuw”, een thuis voor gasten
Dubbele bezetting van dag- en nachtploegen waren de eerste jaren een luxe probleem, maar uiteindelijk voor Guus en Marja niet meer vol te houden. De gasten wilden graag in het pension verblijven, ze zochten een huiselijk onderkomen en die konden Guus en Marja bieden. Dat kan nog steeds, maar helaas heeft Corona daar ook invloed op. Wij kunnen niet wachten tot dat weer een beetje aantrekt, zeggen Guus en Marja. ‘Wij bieden gastvrijheid, zijn een gezellige bruine kroeg met biljart en uitstekende keuken. We koken heel divers, van een Hollandse hap tot luxe diners en hebben een pension met vier kamers voor zeven gasten. Samen met ons personeel zijn wij de kracht van De Gouden Leeuw.”
15 maart 2020
Guus en Marja moesten op 15 maart 2020 ook hun deuren sluiten vanwege Coronamaatregelen. Nadat ze op die bewuste zondag het slechte bericht kregen, hebben ze een nacht wakker gelegen, maar zijn niet bij de pakken neer gaan zitten en hebben gelijk het roer omgegooid. Ze zijn gaan flyeren, een nieuwe website gemaakt, gaan liken op facebook en mochten gebruik maken van het delen van mond tot mond reclame. Ze begonnen met maaltijden afhalen en bezorgen, bedachten ontbijtjes, high tea’s en diners op locatie, dat werd verrassend goed ontvangen.
Pinksterweekend 2020
Toen ze op 1 juni weer open mochten was het in het begin heel lastig. Marja en Guus hoopten op zoveel mogelijk mooi weer, het werd een warme zomer. Maar ook buiten geldt de 1,5 meter afstand, een horecaondernemer zou geen politieagent hoeven te zijn, helaas was dat wel anders. Continu waarschuwen en soms niet serieus genomen worden. Guus bleef het volhouden en was streng voor wat betreft de maatregelen. Het blijven zitten, bleef voor iedereen lastig. Wij wilden geen risico nemen of een boete riskeren. En natuurlijk is er echt wel eens iets buiten de regels om gegaan. Hoe goed de adviezen ook zijn bedoeld, we zijn onze eigen koers blijven varen. Tenslotte kon het binnen met maximaal 22 personen en de nodige afstand ook gezellig zijn. Iedereen moet er even aan wennen, wij ook.
We stampen door met z’n allen
Op het moment van het interview is het erg druk, van ‘s morgens vroeg tot een uurtje of acht ’s avonds is de keuken de werkplek van Marja. De telefooncentrale, inkoop en transport is de werkplek van Guus. De medewerkers in de keuken en de schoonmaak kunnen ze gelukkig aan het werk houden omdat ze nu 7 dagen in de week open zijn. Marja: “Wij stampen door met z’n allen. We blijven maaltijden verzorgen, dat zijn we ook blijven doen in de periode dat we wel open mochten. Er werd wel iets minder gebruik van gemaakt, mensen wilden liever bij ons eten, iedereen wilde er wel weer eens uit.” Als ze weer open mogen willen Guus en Marja zo blijven doorgaan, de klanten weten de Gouden Leeuw meteen weer te vinden voor het afhalen van eten. Zo helpen ze Guus en Marja door deze periode heen. Ze zijn daar heel dankbaar voor. Marja blijft kijken naar nieuwe mogelijkheden, ze is nu bezig om iets te bedenken voor de maand december. Wat dat precies wordt, weet ze nog niet, maar er borrelt iets en dan moet ze daarmee aan de slag. Guus en Marja staan ook open voor suggesties en ideeën.
Hoe verder?
Hoelang gaat dit nog duren? Niemand kan het ons vertellen, zegt Marja. “Ik mis de feestjes, clubjes en bijeenkomsten. Wanneer zou dat weer mogelijk zijn? En hoe gaat de toekomst van ons en van onze kinderen eruit zien? Het blijft allemaal onzeker.”
Blij van bestellingen die in de keuken op een rijtje hangen
Wat ons op dit moment blij maakt zijn tevreden klanten, waardering, complimentjes of een kaartje, daar krijg je positieve energie van. Marja: “Ik kan ook blij worden van alle bestellingen die in de keuken op een rijtje hangen, dan weet ik in ieder geval wat me morgen of deze week te wachten staat. We doen dit werk nog steeds met liefde en plezier. Ik wil graag overal een oplossing voor zoeken maar moet leren dat dát niet altijd mogelijk is en leer nog elke dag.”
Kunnen ondernemers elkaar helpen?
Marja: ”Ja dat denk ik wel, sommige helpen ons op wat voor manier dan ook, al zijn het soms hele kleine dingen. Gun elkaar het allerbeste! Tot slot willen Guus en Marja meegeven: “Als je echt begaan bent met de horeca en andere lokale ondernemers houd je dan aan de maatregelen. Zo zijn we sneller bij het oude normaal. Blijf gezond en pas goed op elkaar. Samen moeten we door deze periode heen zien te komen!”